luni, 14 martie 2011

Cum sa ne schilodim copiii: cu gluten sau fara?

Odata cu diversificarea alimentatie lui Rares am ajuns la momente de grea incercare. Se pare ca in mainile mele - deja schilodite asa - sta viitorul lui. Daca o sa fie obez sau slab, daca o sa fie sanatos sau mereu bolnav si, foarte important, daca va avea alergie la gluten sau nu.
Glutenul este o proteina care se gaseste in majoritatea cerealelor si, care, introdusa necorespunzator in alimentatia sugarul, poate sa faca prapad. Adica sa devina alergic la paine, paste, etc, si sa nu mai poata consuma o viata intreaga multe alimente de baza.
Asa ca am facut pasii pe care i-am urmat si cand l-am diversificat pe Tudor: am citit cartea de pediatrie dupa care a invatat Ciprian in facultate, revistele pentru mame si prunci, si, evident, am puricat internetul.
Daca prima data totul a fost clar si limpede - gluten dupa luna a 8-a spuneau toate sursele - intre timp lucrurile s-au complicat teribil. Si incerc sa ma luminez, dar imi e extrem de greu.
Cartea e aceeasi, deci mesajul nu s-a schimbat. Insa articolele publicate on line spun ca e bine sa introduci glutenul chiar si dupa un an. Uite. Sa nu cumva sa dezvolte copilul sindromul celiachiform. Dar, in cazul in care te apuci sa cauti in cele din strainatate afli ca: glutenul se introduce intre patru si sase luni. Ca boala celiachiforma este, de fapt, mostenita, transmisa genetic, nu dobandita, si ca intoleranta la gluten e altceva. Uite aici, de exemplu, scrie ca, daca glutenul este introdus dupa varsta de sapte luni, este deja tarziu.  
Ba chiar ca regula conform careia bebelusi trebuie sa fie exclusiv alaptati pana la sase luni, este gresita! Ca studii noi arata ca bebelusii astia au devenit alergici la nenumarate lucruri, spre deosebire de cei care au inceput sa consume si alte alimente inca din saptamana a 8-a de viata.
Asadar, eu cu cine votez?
Sa cred ca studiile englezilor sunt finantate de firmele producatoare de hrana de bebelusi, sau ca articolele de la noi de firmele farmaceutice care vor sa vanda antihistaminice?
Cand cumpar cereale pentru bebelusi sa ma uit stramb la cele pe a caror cutie scrie "contine gluten" chiar daca varsta indicata este de plus 6 luni, sau sa le pun in cos? Oare pe Tudor l-am facut bumbac pentru ca am asteptat pana la 8 luni, sau pentru ca nu am asteptat pana la un an?
Si, acum ce sa ii dau copilului sa manance? Ei bine, mai nou, desi de abia face sapte luni, Rares mananca ciorbita. Cand incercam sa-l conving, cu toate armele din dotare, sa-si pape piureul de legume, el poftea la ciorba lu' fra-su. Din care i-am dat sa guste. De atunci puiul nici n-a vrut sa mai auda de supita, piure sau alte vrajeli. Vrea ciorbita acrita cu bors - contine gluten, adica.
Si, cum s-a comportat acceptabil, glutenul face parte din alimentatia lor, a amandurora. O sa ma ingrozesc, probabil, pestre vreo trei ani, cand alte studii vor arata ca trebuia sa nu mananc gluten in timpul sarcicii, sau ca ar fi trebuit sa le dau cate jumatate de panine pe zi, inca din prima saptamana de viata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu